Hjem » Ships » Stavanger og Tall Ships races 2018

Stavanger og Tall Ships races 2018

Som vanlig er det fartøy med fra en rekke nasjoner, Norge stiller med sine mer eller mindre faste skip som Christian Radich, Statsraad Lehmkuhl og Sørlandet. Men det er en rekke andre norske fartøy med også, men ikke alle er så kjente som de jeg allerede har nevnt. Men hver båt har sin spennende historie, felles for alle disse gamle fartøyene er at det ligger mye arbeid bak dem. Veldig mye av innsatsen er basert på frivillig basis, det synes jeg er mektig imponerende.

Vertsby i 2018

Vertsby i 2018

Vertshavnen i Norge i 2018 er Stavanger, det er fjerde gangen at byen har æren å være vertsby for dette flotte arrangementet. Første gang det skjedde var i 1997, og siste gang i 2011. Det er Stavanger kommune som sammen med en rekke sponsorer som står som arrangør, og ikke minst Stavanger Havn IKS. 26-29.juli forventer man flere hundretusen til byen, i forbindelse med arrangementet. Regattaen går videre til Harlingen i Nederland, hvor den avsluttes mandag 6.august. Tallene fra 2011 er ikke annet enn imponerende, da var det over 70 seilskuter med drøyt 2200 mannskap. Det er klart det blir folkefest av slikt, en lang fest over 4 dager som markerer åpningen av regattaen. Byen og alle de som er involvert, ser på det som en stor ære og atter en gang få lov til å være vertsby for Tall Ships races.

Noen av de norske båtene

Opprinnelig en gammel fraktebåt, ble brukt for å frakte fisk fra Nord-Norge til Bergen og Kristiansand. Det opprinnelige navnet var Trine, den ble bygget i Kristiansand i 1885 av John Borve. På vei nordover igjen, fraktet hun ofte gods fra Sørlandet til Nord-Norge. I 1998 ble hun kjøpt som vrak av Kjell Hegelstad og Lars Henning Lura, de brukte over 10 år på å sette henne i stand igjen. Caroline Af Sandnes er 19,3 meter lang, og har en høyde på 16,8 meter.

Noen av de norske båtene

Christiania

Dette er et fartøy med virkelig mye historie, den ble som navnet tilsier bygget i Christiania i 1895. Den gikk som redningsfartøy i Finnmark frem til 1932, i løpet av disse årene reddet hun ikke mindre enn 257 mennesker ute på havet. Frem til 1960-tallet gikk Christiania med gods, altså i tiden etter hun avsluttet tjenesten som redningsfartøy. Hun har vært med i Tall Ships races en rekke ganger, på 1980- og 1990-tallet vant Christiania både gull, sølv og bronsemedaljer. Før dette hadde den gjennomgått en full restaurering, båten fremstod nesten som ny Men i september 1997 gikk det riktig galt, fartøyet sank på vei over til London og la seg på 495 meters dyp. Men den stolte damen lot seg ikke knekke, og drøye halvannet år senere ble den hevet og satt i stand igjen.

Flere norske båter

Som tidligere nevnt, så har Norge en lang og god tradisjon fra Tall Ships races. Det i seg selv er imponerende, men vi skal så klart ikke glemme skipene fra de andre nasjonene heller. Det er mange flotte skip som samles, og ikke minst når man tenker på historien til hver og en av dem. Når man i tillegg tenker på at det hovedsakelig er ungdommer som står bak innsatsen blir jeg ikke annet enn imponert.