Hjem » Ships » Seilskuter verden over

Seilskuter verden over

Det finnes fortsatt en del flotte seilskuter igjen, disse finnes verden over. Vi har våre stolte skip, men sammenliknet med de virkelig store skipene blir de forholdsvis små. De 2 største som fortsatt er seilbare, er russiske. Men den største noen sinne, var fransk og bar navnet «France II» Uansett størrelse og nasjonalitet, dette er prektige og flotte fartøy og heldigvis er en del bevart for ettertiden.

France II

Skipet ble bygget så sent som på begynnelsen av 1900-tallet, det ble sjøsatt i 1912. Dette var på samme tid som dampskipene var på full fart inn i skipsfarten, men franskmennene valgte allikevel å bygge dette gigantiske «France II» på 146 meters lengde og 17 meters bredde. Det skulle være et saktegående skip med stor lastekapasitet, med lang rekkevidde eller arbeidsområde. Ruten det ble satt inn på var i hovedsak; Frankrike – Australia – Ny-Caledonia videre over til USA over Stillehavet.

France II

Ble ikke gammelt

Skjebnen ville det slik at skipet ikke ble mange år gammelt, allerede i 1922 gikk det på grunn mellom Australia og Ny-Caledonia. Det ble liggende der til krigens dager, da amerikanere bombet det som en del av en øvelse i 1944.

Sedov og Kruzenshtern

Disse skipene er henholdsvis størst og nest størst i verden, på listen over seilskip som fortsatt er i drift. Begge er også påmeldt årets utgave av «Tall Ships Races» i Bergen i år, men på grunn av økonomiske problemer er det usikkert om de virkelig kommer. Skipene er begge russiske. Det er ikke første gangen det er problemer med skipene, problemet er at det er russisk statsgjeld som ligger til grunn. Det er blant annet en kreditor i Sveits, som forøsker å inndrive stor gjeld ved å ta beslag i skipene.

Sedov og Kruzenshtern

Seilskute fra 1987

Skipet «Mir» er enda et russisk skip som er stort, det ble bygget så sent som i 1987 i Polen. Det er bygget som et rent skoleskip, som ofte deltar i «Tall Ships Races» Skipet har også vunnet en del ganger, ja det er faktisk det skipet som har vunnet flest ganger. Det ble bygget i alt 6 skip av denne typen, og det er polakken Zygmunt Khoren som er konstruktøren bak skipene. Om man ønsker å se skipet på nært hold, er det ofte muligheter i Larvik på 17. Mai. Skipet har som tradisjon å besøke byen på grunnlovsdagen hvert år.

For ungdom

«Tall ships Races» er en internasjonal seilregatta, hvor kun de store seilskipene kan delta. Minst halvparten av mannskapene på skipene må være i alderen 15 til 25 år. Målsettingen er muntre opp ungdom til seilopplæring, samt internasjonalt vennskap. Hvert år er det bytte på hvilken havner regattaen starter og avsluttes i, det kan nevnes at det i 2015 var start på den første etappen i Belfast over til Ålesund. Andre etappe gikk fra Kristiansand over til Danmark og Ålborg.

2016 gikk starten i Antwerpen i Belgia og siste etappe ble avsluttet i Blyth i Storbritania. Mens 2017-utgaven hadde ruten Sverige – Finland – Latvia – Polen. Dette er et tradisjonsrikt og flott arrangement.