Hjem » Ships » Seilskip du ikke har sett maken til

Seilskip du ikke har sett maken til

Det at verden går fremover og at teknologien stadig utvikles, er «Sailing Yacht A» et tydelig bevis på. For meg og sikkert mange andre, er et seilskip noe nostalgisk og gammelt. Et skip som ikke er spekket med masse elektronikk og avansert utstyr, men slik er det ikke med «Sailing Yach A» Men så er hun heller ikke en gammel dame, men et splitter nytt seilskip. Dette med at det bygges nye seilskip i vår dager, vil jeg tror har sammenheng med fokus på- og behov for mer miljøvennelige transportmetoder. Dette gjelder både på vannet, i luften og ikke minst på veiene våre. Så la oss bli bedre kjent med nykomlingen innen seilskip, som faktisk hadde jomfruturen sin til Norge.Jeg tenkte det kunne være et greit avbrekk, å flytte fokus til fremtiden og ikke bare skrive om de historiske skipene som tross alt tilhører fortiden.

Verdens største seilskip

«Sailing Yacht A» er altså verdens største seilskip, og hun er bygget i Kiel i Tyskland. Når hun skulle legge ut på sin jomfrutur, gikk ferden fra verftet i Kiel og opp til Norge. Ombord var det mange representanter fra det tyske verftet, som skulle teste ut «Sailing Yacht A» på havet. Det er verftet Nobiskrug som har bygget skipet, på oppdrag for den russiske eieren Anrey Melnichenko.

Kastrup flyplass ble stengt

Kastrup

Det er litt som skal til når verdens største seilskip skal på vannet, det 470 fot store skipet er mildt sagt en koloss. Hva jeg skal mene om utseende på denne damen, er jeg mildt sagt usikker på. På sin ferd fra Tyskland og nordover til Norge, måtte Danmarks hovedflyplass Kastrup stenges. Det egentlige problemet når skipet skulle seile mellom Danmark og Sverige, var at broen mellom de to landene er for lav til at skipet kunne seile under. Det er 90 meter høye master på henne, så det sier seg selv at ikke mange broer har en slik høyde. Mastene er forøvrig i karbon, med andre ord noe annet enn tremastene man finner på de gamle skipene.For å kunne komme seg nordover måtte derfor skipet gå nærmest mulig land på dansk side – hvor veien er lagt i tunnel og ikke broforbindelse. Men på grunn av nærheten til flyplassen og de høye mastene, så valgte flyplassmyndighetene å stenge for flyvninger når skipet passerte.

Store forsinkelser

Det at folk i den nordtyske byen Kiel var blitt vant med «Sailing Yacht A» er sikkert og visst, de så faktisk på henne som et landemerke i byen. Men den ble liggende ni måneder lenger enn planlagt, dette fordi Melnichenko visstnok ikke likte fargen på skroget – så da var det bare å lakkere om. Denne jobben måtte eieren selv koste, og det var ikke noen liten jobb med å slipe ned og lakkere damen med en ny farge. Komisk nok sier folkene som har jobbet med skipet, at det ikke er mulig å se forskjell på skrogets farge før og etter den siste lakkeringen.Skipet er på 12 700 tonn og har hele 8 dekk, det at det er blandet mottakelse på hvordan skipet ser ut – er det ikke noen tvil om. Den som har tegnet det moderne seilskipet, heter Phillippe Starcks. Det er mye å si om et slikt skip, og vi skal så klart bli enda bedre kjent med de tekniske løsningene som finnes ombord. Men foreløpig var det altså dette jeg rakk i denne omgang, håper dere vil følge med på oppfølgeren noe senere.