Hjem » Ships » Historien til Tall Ships Races

Historien til Tall Ships Races

Jeg må innrømme at store og stolte seilskip imponerer meg voldsomt, har tidligere skrevet litt om tiden som guttunge på Akershuskaia eller Rådhusbrygga i Oslo. Her lå det også mindre skuter, hva de het husker jeg ikke men flotte var de. Det at man har regatta som Tall Ships Races synes jeg er flott, ikke minst det at det er en flott aktivitet og utfordring for ungdommene som er med på dette arrangementet.

Historien til Tall Ships Races

Historien

Det var en advokat ved navn Bernhard Morgan, som fikk ideen om å arrangere et løp som en markering av at seilskipene var i ferd med å fases ut. Et annet fokus eller mål, var å ha forståelse og vennskap mellom forskjellige land som  en rød tråde gjennom arrangementet. Dessuten skulle minst halvparten av mannskapet ombord, være i alderen 18-25 år. Året er 1956, den gangen med kun de store seilskipene som var igjen, det var 20 skip som deltok. Kravet var at de var minst 9,4 meter, eller 30 fot om du vil. Det fantes 2 klasser, over og under 100 tonn var det man skilte dem på. De samme kravene og klassene gjelder fortsatt, og 30 fot er jo ikke all verdens stort. Så man finner alt fra små seilbåtene, til de store skipene i Tall Ships Races.Norge og Christian Radich kom faktisk på 2.Plass det første året som Tall Ships Races ble arrangert, som tidligere nevnt har Christian Radich gjort det veldig bra i denne regattaen gjennom mange år.

The Cutty Sark Tall Ships Races

The Cutty Sark Tall Ships Races

På grunn av sponsor, het regattaen i perioden 1973 til 2003 altså «The Cutty Sark Tall Ships Races» Men etter at denne sponsoren var ute av bildet, ble det opprinnelige navnet tatt tilbake. Det er byer som Antwerpen og Stettin som i årene etter 2003 har sponset seilasen. Sistnevnte by er den nåværende sponsor. Det er mye som kan sies om et slikt arrangement, skal ikke gå i detaljer på hvilket skip som har vunnet opp gjennom årene. «Christian Radich» og «Statsraad Lehmkuhl» har gjort det meget bra begge to, og deltatt de fleste av årene enten begge to eller en av dem. Dette er et seilas som foregår innen Europa, det er altså ikke noe oversjøisk. Men hvert år bytter man på strekninger det skal seiles, både med tanke på start -og målhavn. Hvis vi ser på et utvalg av land og havner siden år 2000, var det i 2001 start i Antwerpen, videre til Ålesund og Bergen med avslutning i Esbjerg. I 2009 var det faktisk et unntak hva angår å seile oversjøisk, da seilte man over til USA og Canada. Dette er eneste året man har seilt oversjøisk, men land som Russland er også vertsnasjon for Tall Ships Races. Jeg må si jeg er imponert over de som dro dette i gang, fred og forsoning har i alle år vært viktig. Når ungdommer møtes på denne måten, på tvers av nasjoner og allianser, tror jeg det bidrar med mer enn det vi aner.